Incertitudinea se menține la nivelul directoratului Operei Naționale Române Iași. După ce a fost timp de 11 luni manager interimar al Operei, Daniel Șandru a fost înlocuit zilele trecute cu tenorul Andrei Fermeșanu, care va fi la rândul lui interimar, acesta primind un contract cu o durată de trei luni. Curioși să aflăm mai multe despre planurile noului director, l-am abordat chiar imediat ce a primit numirea de la Ministerul Culturii, între două facturi la gaz și curent. (pamflet)
IEȘEANUL: – Schimbare de director la Opera din Iași, în plină iarnă. Ați fost adjunctul lui Daniel Șandru, coordonând activitatea artistică, iar acum sunteți director plin, cum se spune. Cum vedeți următoarele trei luni pentru care ați fost numit?
Andrei Fermeșanu: – Da, se pare ca iarna e sezonul în care se petrec venirile și plecările pe scaunul directorial de la Operă. Sincer, m-am pregătit din timp pentru această nouă funcție. Daniel Șandru a fost un manager bun, dar nu avea abilități vocale, să recunoaștem, pentru a se impune. Eu sunt tenor și știu să ridic vocea dacă este cazul. Angajații vor trebui să aibă grijă, să-mi recunoască starea de spirit după aria pe care o voi cânta în momentul în care vin la birou.
IEȘEANUL: – Pentru asta ar trebui ca toți să aibă o cultură muzicală solidă.
Andrei Fermeșanu: – Desigur, dar e problema lor de unde și-o procură. Cine nu va sesiza diferența dintre Nessun dorma și aria toreadorului din Carmen, ar fi bine să mă evite la primele ore ale dimineții.
IEȘEANUL: – Sunt probleme cu facturile la energie, cum veți proceda?
Andrei Fermeșanu: – Cum apar ghioceii, vom ieși cu spectacolele la aer curat. Cu ocazia spectacolelor din natură, vom include în corpul artistic câteva mierle, ceva privighetori, poate un cuc care s-a plictisit să cânte în pădure. Trebuie reduse costurile cu personalul, cu decorurile, cu deplasările, asta e, cumva trebuie să scăpăm de faliment.
IEȘEANUL: – Și corpul de balet va fi afectat?
Andrei Fermeșanu: – Să vedem. Putem găsi cocostârci, berze, flamingo etc. Sunt convins că vor avea o grație deosebită a pasului pe scenă.
IEȘEANUL: – Totuși, nimic optimist pentru următoarele trei luni?
Andrei Fermeșanu: – Ba da, voi avea un salariu mai bun. Nu e suficient de optimist?
IEȘEANUL: – Sediu nou pentru Operă sau Cinema Republica?
Andrei Fermeșanu: – Depinde cum ni se va auzi vocea la București. Trebuie trimis un bariton la negocieri.
IEȘEANUL: – Tenor sau director?
Andrei Fermeșanu: – Tenor. Directorul iese mai repede din scenă.
IEȘEANUL: – Centrală pe gaz sau pe lemne?
Andrei Fermeșanu: – Indiferent. Ar trebui să fie suficientă căldura aplauzelor, dar…